Alla inlägg under januari 2010

Av Cina - 31 januari 2010 12:02

Sömn, drömmar och hur man sover är ett ämne som intresserar mig, kanske för att jag själv stundvis sover ganska dåligt....eller rättare sagt när jag sover så sover jag väldigt gott, men det är inte alltid jag sover när jag borde göra det...på natten...


Såg ett program på TV där forskare kunnat konstatera att beroende på när i sömnen man vaknar så påverkar det ens sinnelag...

Dvs vaknar man under REM-sömnen ( drömsömnen) så mår man inte så bra, man vaknar och känner sig ledsen, vemodig, rädd etc....

Vaknar man däremot  under någon av de andra sömnfaserna så kan man vakna och känna sig glad, lycklig, trygg...

Så det bästa är att "sova färdigt" och vakna när man passerat drömsömnen...

Jag vaknar ofta under REM-sömnen, drömmarna är så starka att de väcker mig och det tar tid att somna om...

Har jag dessutom ett orosmoment i mitt vakna liv som bekymrar mig så går hjärnan i gång på högvarv för att mitt i natten försöka lösa problemet...

Inte så bra, men eftersom jag är fullt medveten om det så tror jag också att jag kommer att hitta en lösning...


Under ett par månaders tid har dessutom hormonbalansen i kroppen börjag påverka mig på natten, (några säger att det visst har med åldern att göra...)

Jag har alltså vaknat 5 - 10 ggr per natt och fullkomlien badat i svett....av med täcket snabbt som tusan...för att efter ett par minuter frysa så att jag skakar...på med täcket igen.....

Täcke av, täcke på, täcke av, täcke på... så har det hållit på nätterna igenom.....trodde jag skulle bli tokig....    


Fick tips om att köpa tabletter på hälsokosten "FEMAL BALANS", och nu efter en månads ätande har det slutat...inga svettattacker längre.  Underbart!


I går hade vi återigen en myslördag, planen var att vi igår kväll skulle mysa med ost och vin....badade bastu, åt middag och satte oss framför TV´n för att titta på en engelsk deckare....sen vet jag inget mer....somnade på soffan vid 9-tiden, kröp över till sängen och vaknade 9 i morse.

Herreösses!! Jag har sovit i 12 timmar!!!!!!!!


Ciao!!





Av Cina - 24 januari 2010 12:13

Januari är en tung, trist och tråkig månad.

Kallt och mörkt

Ekonomin i botten efter julens alla utgifter

Snålt med godsaker och kalorier eftersom man måsta backa tillbaka till åtminstone status "november"...

Men bara några dagar kvar och sedan februari och massor med skojiga saker på schemat!!


Helgen har annars varit fantastiskt skön.

Stockolm tor i fredags

Myslördag med avslut på "Allstar"...

Tvättstuga,svärmor och föreläsning på muséet i dag.....


Ciao!

Ord

Av Cina - 15 januari 2010 18:45

Har funderat ett tag på ordet " magahov", ett ord som jag är uppväxt med, men som jag inte använt på länge.

Så hörde jag en ung tjej för ett tag sedan som vid fikabordet sa:

-" Nä ju j-la får jag ge mig, jag har ju inget magahov...


Funderar på om det bara är ett ord som används här uppe i norr eller om det finns i hela landet??


Annars så är jag mer gris-lik än vanligt i dag...

Efter fikat på förmiddagen i dag fick jag en allergisk reaktion, ögon, under ögon, över ögon..antog storlek XXL.?? Ser inte klok ut!

Har varit hos doktorn, som trodde det var hårfärgen!!!!

Och vad betyder det?? Ska jag behöva vara gråhårig resten av livet???? Gish!!!!


I morgon har jag utvecklingsdag med mina medarbetare....med solglasögon på...


Ciao!


Ja just det! Vad betyder då "magahov"??

Inte så enkelt att förklara men ungefär att när någon inte inser sin begränsning, i den bemärkelsen att han/hon tex blir bjuden på ex godis..oxå äter han/hon upp allt eller åtminstone väldigt mycket...

Då säger man: -"Han/hon hade inget magahov...."



Av Cina - 10 januari 2010 19:07

..vad kylan påverkar..

Kylan har trängt sig i garderoben och krympt alla kläder.....?????


Men nu jäkla är det slut på frosseri och lättja.

Arbete i morgon igen och rktigt skönt med vardag...

Oroar mig för at jag i veckan måste ge ett ett tufft besked till en medarbetare..men det är bara att bita ihop och ta på sig "chefs-masken"..


Ciao!



Av Cina - 8 januari 2010 18:10

Vi har varit på några dagars "honeymoon-semester"....


Haft det mysigt och roligt precis som alltid när vi reser...jag är sambo med den bästa resekamraten...

Det är underbart att komma hem igen men jag blir alltid lite "down" att komma hem...

Vardagen gör sig påmind igen..tvätta, städa, laga mat...och arbete på måndag igen.suck


Sonen har varit och tittat på lägenhet i dag och bestämt sig..nu flyttar han...

Känns rätt men märkligt...att han helt plötsligt är stor och jag som fortfarande är så liten..  

Jag nyper mig i armen för att fatta, han är 20 år och tro det eller ej men han har fått tillsvidare anställning...Händer det i dagens Sverige???


Fått en jätte-fin present av min älskade i dag:

Ett jättefint kort men den underbar texten:

One love, One blood, One life

You got to do what you want

One life, With each other, sisters and brothers

One life, But we´re not the same

We got to carry each other, carry each other....

...också var den en gåva - 100 mässlingsvaccin till barn som behöver (Unicef)


I morgon blir det födelsedagsmiddag för syster och systerdotter med familjer.

Kul att träffas!!

Ciao!

Av Cina - 2 januari 2010 09:58

I vår familj har vi alltid sjungit, allihop.

För mig är det så självklart att jag länge trott att så är det i alla familjer - man sjunger tillsammans, sjunger med sina barn etc.

Jag kan tex alla sånger på Allsången på Skansen - de har jag fått med modersmjölken..

Men jag förstår ju att så är det inte alls för alla. 


När jag träffade min sambo så sa han att han inte kan sjunga....

- " Alla kan ju sjunga, sa jag"

Så fyllde jag år och på morgonen kom min älskade med kaffe på sängen och "Ja må du leva", eller i alla fall ett försök till det.

Odefinierad melodi men rätt text, och jag jag kunde inte hålla mig -

jag skrattade så att tårarna rann och ju mer han sjöng desto mer skrattade jag.

Elakt? Ja absolut- men ibland går det bara inte att hejda sig....


Sedan har jag ju förstått att i hans familj har dom aldrig sjungit, inte ens som barn..Konstigt? Han har ju aldrig fått lära sig att sjunga...


I onsdag var vi och lyssnade på stadens Manskör, de hade en känd solist med sig: Ulric Björklund.

När han sjöng så tänkte jag på hur det skulle vara att leva med en man med en så´n röst??? Snacka om födelsdagssång!!

Hur som helst, Ägnar en tacksamhetstanke till mamma och pappa som gett oss sången och musiken. Vilken gåva!


Annars så tänker jag i dag på människor som ljuger om handlingar för att få erkännande och beundran, också genomskådar man dom och allt  dom får är förakt....så dumt!!


Ciao!



Ovido - Quiz & Flashcards