Alla inlägg under januari 2009

Av Cina - 31 januari 2009 10:34

För ungefär 2 år sedan, begravde vi lilla Ronja. Hon dog i sin mammas mage, en månad innan hon skulle födas...

Att se Ronjas föräldrar bära sin lilla dotter till graven, den synen smärtar så otroligt mycket och kommer aldrig att lämna oss som var där...


I dag ska vi döpa Ronjas lilla syster Alva..

Alva betyder Hopp.

Hopp om att det efter regn alltid kommer solsken (det är bara så att ibland regnar det länge och mycket). Hopp om att det nu kommer att komma många glada år i vår familj..

Vi är så glada för Alva, och vi är så glada för att Alvas mamma, pappa och storebror har fått sin prinsessa och hon är finare än finast. Inte alls lik sin syster Ronja utan alldeles alldeles egen.

Alvas storebror heter Albin.

Albin betyder Liv.

Han kämpade så tappert när han föddes och mot alla odds överlevde han och valde livet, och han ger oss alla så mycket kärlek och glädje.

Läs mer om Alva och Albin på deras blogg. http://mukka.bloggagratis.se/


I vår familj är det en Glädjens dag i dag!


Av Cina - 31 januari 2009 10:16

 Fick en utaning av http://grynet.bloggagratis.se/


Vilken mat äter du ofta?

KORV!!. Som jag egentligen tycker är skitäckligt...men det är oftast min sambo som lagar mat och han älskar korv.. :-(

 När du är på kalas, är du personen som sitter eller hjälper du till att duka av?

Beror på. Är det goda vänners kalas så hjälper jag till. Är det ett kalas där jag inte känner så många drabbas jag av lite panikångest och social fobi och blir lätt handlingsförlamad.

Var sitter du helst när du bloggar?

 I vårt lilla kontor/gästrum här hemma

Köper du ota Triss?

Näe, sambon köper då och då och jag och min äldsta syster brukar köpa ibland när vi träffas...

Vilken stad eller land har varit din bästa semester?

Oj?? Kluntarna i Luleå Skärgård, Luleå, Norrbotten, Cypern, Grekland, Paris, Göteborg, Stockholm, Helsningfors, Dalarna, Tårrajaur, Hemavan.....har alltid bra semestrar...

Vilken Tv-kanal tittar du mest på.

Oj?? Ser alltid nyheterna på 1:an, sedan ser jag CSI, NCIS, Medium, House och långfilmer. Så kanalerna varierar..

Utmaningen går vidare till:


http://mukka.bloggagratis.se/

http://eleonorsblogg.bloggagratis.se/

Av Cina - 30 januari 2009 16:15

Sambon åkte med kunder till Skellefteå i går. De skulle spela hockey med Skellefteå AIK och Niklas Vikegård och sedan avsluta dagen med middag och se Skellefteå spöa Brynäs i Elitseriematchen.

Vid 16-tiden i går ringde han...då var han på sjukhuset efter att ha ramlat på isen och slagit skallen. Sjukhuset ville inte skicka hem honom utan han har legat där i natt för observation och jag har hämtat hem honom i dag....

Tänker så här att om man är 50+ och inte har spelat Hockey sedan man var typ 18...då kanske kanske man skall inse att man är för otränad och stå upp för det och erkänna att "jag fixar inte detta"..suck!!

Desstom,om man nu ändå ger sig på detta så är det ju bra om man knäpper igen sin hjälm och inte är cool som dom stora grabbarna....


Nåjo, det hade kunnat gå riktgt illa..nu har han en lätt hjärnskakning och väldigt ont i huvudet och jag får ha den trevliga upplevelsen med en sjuk man här hemma..

Som ni vet så blir dom ju riktigt sjuka även om dom bara är lite sjuk.....


Jag fick en ofrivillig ledig fredageftermiddag men som jag tänker ta igen på söndag...


I kväll åker jag till A-C för att hjälpa henne dop-duka...


Ciao!!


Av Cina - 28 januari 2009 17:26

Jag tror jag bor i världens bästa stad.

Jag bodde här när jag var mellan 10 och 16 år, (och då trivdes jag inte alls) sedan har jag flyttat runt i Sverige och nu bor jag här sedan 10 år.

Vår stad blir bara bättre och bättre, det finns en framtidstro och det byggs mycket, man satsar mycket på kultur och friluftsliv.

På sommaren har vi det norrbottniska ljuset, vi har både hav och älv och vi har en fantastisk skärgård.

Vi har ett Kulturens Hus som är öppet för alla och med en massa bra evenemang.

På vintern gör man vår stad så vacker. Från vår Norra Hamn och ut till vår Södra hamn och sedan vidare ut till en liten ö, plogas det upp en bred isväg där vi kan åka skridskor, skidor, spark eller prommenera. Det plogas även upp isvägar längre ut till skärgården och vi kan bilen och köra rakt ut till havs...

Vår stadspark utsmyckas med isskulputer, lampor och marschaller och eldar som tänds varje kväll...och varje år så gör man ett stort nordiskt djur i is, flera meter högt och på djurets rygg görs en rutchkana i is där barn (och vuxna) kan åka.

Varje år väntar hela staden med stor nyfikenhet på att djuret skall komma. Det är hemligt vad det blir för djur och vi har gissats hejvilt på vad årets djur skulle bli...

Förra veckan kom den äntligen och i år har vi förärats med en Utter!!!


Läs mer om vår stad på : www.lulea.se eller www.visitlulea.se.


Är du sugen på att fytta hit så anmäl dig på: www.flytthem.nu


Nu skall jag ta på mig täckbyxorna, Maiden i lurarna och så skall jag ta en promenad till A-C som fyller år i dag. GRATTIS!!!


Av Cina - 27 januari 2009 22:27

Jag och min syster här i stan har försökt få ihop en kväll som passar för dejt...inte alltid så lätt med fullspäckade kalendrar men så bokade vi, fredag den 30:e blir det..

men så kommer ju världens bästa Johanna hem till helgen och det är klart att då vill ju syrran vara hemma med sin dotter...så då föreslog jag:

- Skulle vi inte kunna ta det på tisdagkväll då?? Även om det bara är en vanlig kväll.

Min syster svarade:

- Givetvis, vi tar det på tisdagkväll, vem säger att man inte kan ha det trevligt på en tisdagkväll???

Min syster är fantastisk på det sättet - att alltid se det ljusa i det som annars kan te sig så mörkt!!!


Det blev så. Vi träffades på puben efter jobbet. Tog ett glas vin och pratade, pratade, pratade. Sedan har vi varit på Thai -restaurang och ätit god middag och pratat ännu mer och sedan avslutade vi med en öl på puben.


Jag följde henne till Wasa-parkeringen där hennes gubbe skulle hämta upp henne - han fick givetvis köra hem mig ....ca 250 meter!!!!

Och nu sitter jag här, mätt och belåten efter en ovanligt trevlig tisdagkväll...Tack älskade syster!!


I morgon fyller vårt kommunalråd år och har Öppet Hus, och tänk att han kom till mina tjejer och sa att han verkligen vill att vi ska komma dit...

vår kommun har världens bästa kommunalråd!!


Sedan är det visst någon fler som fyller år i morgon (A-C) så efter jobbet tänker jag ta en promenad dit och se om dom bjuder på någe gofika!!


Annars så ber jag er alla att tillsammans med mig hålla alla tummar och tår för min son som blivit kallad på anställningsintervju på måndag!!! Snälla, snälla, ge honom ett arbete!!!

Ciao!

Av Cina - 26 januari 2009 20:44

Jag har alltid i hela mitt liv känt mig stor och klumpig..

Jag är inte så lång (1.65), väger numera lite för mycket men inte anstötligt (inbillar jag mig i alla fall)

Nej det är inte längd och vikt som får mig att känna mig elefantlik, nä - jag är liksom inte graciös, typ..?

När jag var yngre var jag så avundsjuk på alla små graciösa flickor som liksom älvor svävade sig fram genon livet...

Mina systrar (2 st) är helt annorlunda, liksom tunna och skira (även om dom kanske så här med ålder också har några kilon extra..sorry systrar ;-D), men dom har små huvuden, händer och fötter och liksom tunn benstomme....

Jag däremot, har stort huvud, stora händer och stora fötter, grova ben och kanske grov rumpa....?

Men i ungerfär 18 års tid har jag trotsat tyngdlagen och tränar Aerobics....i trikåer och framför stora stora speglar...och jag fulkomligen älskar det!!!

När jag kommer till passen och vi står där uppställda framför speglarna så känns ju det lite grann när jag ser dom andra svävande "älvorna"...

-Usch, tänker jag då..hur ska detta gå? Tänk om jag snubblar och ramlar på dom och krossar dom??

Men när musiken börjar och vi efter en stund har fullt upp med stegkombinationer och hopp och snurrar...då försvinner dom där elefanttankarna och när vi efter ett tag har fått upp tempot -då känner jag mig som den häftigaste dansösen av dom alla, likt en prima ballerima dansar jag runt i salen, svävande som en älva över golvet framför dom stora speglarna..

du-dunk, du-dunk....

Underbart!!!

Ciao

Av Cina - 24 januari 2009 15:05

..är det i dag. Känns som om det var väldigt länge sedan det var det.

Handlat och hälsat på svärmor och skall strax ta med oss våra "små-pojkar" på hockey. 18 och 19 är dom ju numera men för oss är dom fortfarande små....

Luleå ska vinna säger mina killar...självklart säger jag och imponerar med att säga att det måste dom ju göra när dom ska möta bottenlaget Södertälje..

Jag får en uppskattad blick av sonen..

-"Fasiken, morsan har lite koll i alla fall..."

Ingen vet ju att jag var uppe kl. 6 i morse och memorerade serietabellen....


Annars är jag dödens sugen på en SEMLA...!! Det är min stora passion och just nu finns dom ju överallt...åt en i går och skulle kunna äta flera stycken per dag...vi bor ju mitt i sta´n och har ett konditori runt hörnet..men jag kämpar och bestämmer mig för max 2 semlor per vecka......


Ciao!





Av Cina - 22 januari 2009 05:42

..sa Kay Pollak i går kväll.. Kay Pollak är för mig liksom säkert för många adra, lite av en mentor. Många kloka ord kommer ur hans tankar.

En gång för flera år sedan, när jag gjorde en av mina sista resor till mitt föräldrahem, var han sommarpratare på Radion, hans ord och hans råd om hur man hanterar svåra situationen fick mig att göra mig fri från mörka tankar, hans ord fick mig att ta av mig den "tunga ryggsäcken" jag bar på och symboliskt lämna den där vid eldstaden på gården i Tårrajaur...och där står den nog än....??

I går  fick jag möta Kay Pollak på riktigt för första gången....intressant....

Annars är jag på väg till Stockholm...över dagen...skall på ett möte..och är hemma vid halv 9 i kväll.

Märkligt att om ett par timmar så har jag date med Lena och Fredrik på Centralen...

Ha en bra dag!

Ciao

Ovido - Quiz & Flashcards