Direktlänk till inlägg 11 mars 2009

Rötter

Av Cina - 11 mars 2009 20:46

Min pappa heter Joel, han var den finaste av människor och det går inte en dag utan att jag saknar honom. Det är 4 år sedan han dog.

Han var klok, rolig, rättvis, snäll--ja visst, han kunde vara riktigt "tjurig" i bland men det har jag förträngt.

Min pappa lärde mig att se det vackra i livet, att njuta av naturen, människor, god mat, musik, litteratur..

När jag var liten minns jag hur han tog mig med ut iskogen och lärde mig allt han kunde - blommor, fåglar, hur man gör om man går vilse..

När jag var tonåring och hade det skitjobbigt så lyssnade han och försökte förstå...

När jag var vuxen och hade det svårt så fanns han för mig och min son.

Min pappa älskade min mamma så mycket och när hon dog för 9 år sedan, så var han otröstlig, han blev ensam och olycklig och när han tillslut fick somna in så gjorde han det fridfullt och med ett leende....

Något år efter mamma dött så berättade min pappa för mig att jag har en pappa till, en biologisk pappa.

Att min mamma haft ett förhållande med en annan man och att hon blev gravid,( jag är yngst av mina syskon...).

Jag blev förståss chockad när han berättade detta för mig, även om jag innerst inne alltid förstått att det nog kunde vara på detta viset.

Min första känsla var att ingenting i mitt liv var "på riktigt", min pappa var inte min pappa, mina syskon inte mina syskon, farmor, farfar, faster, farbror - ja allt rycktes undan för mig. Vem var jag?????

Efter ett bra tag, ett år kanske, så förstod jag ju att för min familj så var jag ju lika mycket dotter, syster, brorsdotter...som alltid innan.

Och mina systrar visade mig på alla sätt att jag fortfarande var/är deras älskade lillasyster.

Sista kvällen som pappa levde gjorde vi ett DNA-test, och samma dag som han begravdes kom resultatet - det är 0% chans att han är min pappa.

I dag är jag min pappa evigt tacksam, för att han berättade och för att han trots att jag inte är hans biologiska dotter, alltid har älskat mig precis som sin egen, att han aldrig aldrig någonsin gjort någon skillnad...


Vad vet jag om min biologiska pappa då? Inte mycket tyvärr...jag vet att:

* Han heter (hette) Erik Karlsson

* Bör vara i 80-års åldern (om han lever)

* Stor, mörk och väldigt charmig (sk kvinnotycke)

* Tyckte om sprit, kvinnor, spel, fest...

* Kommer kanske från Jämtland, Storå???

* Jobbade 1963 åt Vattenfall i Porsi, Norrbotten (sprängare)

* Jobbade tillsammans med en som hette Bohman från Umeå..


Mer än så har jag inte lyckats gräva fram.

Jag har abslut inget behov av att få en "ny pappa", men visst är jag nyfiken. Jag vill ha historien, hur det var och givetvis så undrar jag ju om jag har halvsyskon därute någonstans...????

Alla har rätt att veta var man har sina rötter.....






 
 
grynet

grynet

13 mars 2009 05:15

Vilken fin pappa du hade och vilken fin familj du har...

http://grynet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 18 mars 2010 20:28

** Sååå trött på denna vinter, kallt vareviga dag och i i dag ännu mer snö....man borde vara björn och gå i ide på vintern.   ** Endast 2 månader kvar till sand mellan tårna...då blir det husmoderssemester tillsammans med väninnorna E och L. Rhod...

Av Cina - 14 februari 2010 07:08

I dag är det en stor dag, (därav den tidiga uppstigningen trots söndag...) IKEA väntar på oss i dag   För er som bor söderut i landet och har IKEA-varuhus runt omkring er så är det ju inget speciellt, men för oss stackars Norrbottningar som ti...

Av Cina - 7 februari 2010 17:26

I dag packar vi. Sonen flyttar till egen lägenhet i morgon. Inte så långt bort, i samma stad några hundra meter bort.... Det känns fantastiskt roligt, att det har gått bra, att han har jobb, att han har blivit en sån fin människa, att han klarar at...

Av Cina - 31 januari 2010 12:02

Sömn, drömmar och hur man sover är ett ämne som intresserar mig, kanske för att jag själv stundvis sover ganska dåligt....eller rättare sagt när jag sover så sover jag väldigt gott, men det är inte alltid jag sover när jag borde göra det...på natten....

Av Cina - 24 januari 2010 12:13

Januari är en tung, trist och tråkig månad. Kallt och mörkt Ekonomin i botten efter julens alla utgifter Snålt med godsaker och kalorier eftersom man måsta backa tillbaka till åtminstone status "november"... Men bara några dagar kvar och seda...

Ovido - Quiz & Flashcards