Direktlänk till inlägg 4 februari 2009

Vilsen i vården med sprucken skalle...

Av Cina - 4 februari 2009 20:37

I torsdags ramlade min sambo och slog skallen när han spelade hockey. Han fick ligga en natt på sjukhus i Skellefteå innan dom skickade hem honom.

Han hade jätteont i huvudet och man sa att det är normalt...

På lördag morgon ringde han till akuten, han tyckte att värken blivit värre och var orolig. På akuten sa dom att det var normalt och de rekomenderade att han skulle ta Iprem istället för Alvedon...

På söndag morgon vaknade han med 2 rejäla blåtiror - trots att han slagit i bakhuvudet - konstigt???

Måndag försökte han jobba men fick åka hem, i går åkte han iväg till jobbet igen men fick åka hem till lunch- värken blev bara värre och värre.

Han ringde mig och bad mig följa till akuten och vi åkte dit efter jobbet, när vi kom in på akuten och dom fick se honom så tog det bara 10 minuter så kom ambulansen och körde honom till sjukhuset....

Direkt in på röntgen. Han hade så fruktansvärt ont i huvudet att jag trodde att han skulle svimma av smärta.....Till slut fick han en morfinspruta...

Efter en lång väntan kom läkaren och sa att hon tyckte att det var otroligt märkligt att dom aldrig tagit någon röntgen i Skellefteå...han hade nämligen en stor spricka i högra delen av skallen, från bakhuvudet och fram till pannan..runt omkring sprickan var det flera små blödningar.....

Inte så konstigt att han haft ont i huvudet.....???!!!

Han fick mera morfin och las in för observation.....

I morse när ronden kom så mådde han mycket bättre, läkaren sa att han skulle få åka hem....Läkaren sa också att han absolt inte fick ta Iprem eftersom det är blodförtunnande och bara ökar på blödningarna....

Nu är han hemma med huvudvärk och oro men har fått starka smärtstillande tabletter......

Tankar som slår så här i dag efter en natt med nästan ingen sömn:

1. Varför  h-vete tog man ingen röntgen på Skellefteå Sjukhus??? Det är, vad jag har hört nu, obligatoriskt att man gör när man slagit huvudet och varit avsvimmad en stund?

2. Hur i h-vete kunde akuten i lördags, rekomendera Iprem??? De borde väl veta att det eventuellt kan uppstå blödningar efter en skallskada och då bör man ju inte rekomendera blodförtunnande medicin???

3. Sköterskan i går sa att om det uppstår "blåtiror" efter att man slagit sig i huvudet så är det en signal om att det finns en fraktur i skallen. Varför upplyste dom inte om det i Skellefteå eller på akuten i lördags?? Dom kunde ju ha sagt: "- Hör av dig igen om du får blåmärken etc...."

4. Kunde dom inte ha behållit honom en natt till? Nu är det jag som ska övervaka honom..jag har ingen som helst "sjukdoms-kompetens" och har ingen aning om vad jag ska göra om han får så där ont igen. 112???

5. Är det meningen att man ska behöva läsa medicin för att kunna kontrollera att läkare gör som dom ska göra? Skall vi inte kunna/våga känna tillit till vården??


Jag är annars en sådan som tycker att vi har världen bästa sjukvård och att våra skattepengar gör nytta för sjuka?? Att personalen är välutbildade och känner ansvar. Har jag fel?? Ska jag fortsättningvis vara misstänksam varje gång jag uppsöker sjukhus:  -" Gör dom rätt nu.?"


Det gick ju bra den här gången, han har fått hjälp och skall förhoppningsvis bli bra igen..men nästa gång när det händer någon annan....går det lika bra då?


Ciao! (från något trött och sliten Cina, men en spirande huvudvärk som antagligen beror på all oro och spänning jag haft det senaste dygnen :-(

 
 
Åsa

Åsa

4 februari 2009 21:12

Så fruktansvärt,
Tack å lov att han fick rätt hjälp tillslut!

http://asabloggagratis.se

 
Ingen bild

ELA

4 februari 2009 21:18

Håller med dig till 100%! Man ska vara frisk för att orka vara sjuk! Lycka till och ta hand om mannen! Hoppas han kryar på sig snart! Kram E

 
grynet

grynet

5 februari 2009 18:17

Låter väldigt otäckt. Hoppas allt går bra.

http://grynet,bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 18 mars 2010 20:28

** Sååå trött på denna vinter, kallt vareviga dag och i i dag ännu mer snö....man borde vara björn och gå i ide på vintern.   ** Endast 2 månader kvar till sand mellan tårna...då blir det husmoderssemester tillsammans med väninnorna E och L. Rhod...

Av Cina - 14 februari 2010 07:08

I dag är det en stor dag, (därav den tidiga uppstigningen trots söndag...) IKEA väntar på oss i dag   För er som bor söderut i landet och har IKEA-varuhus runt omkring er så är det ju inget speciellt, men för oss stackars Norrbottningar som ti...

Av Cina - 7 februari 2010 17:26

I dag packar vi. Sonen flyttar till egen lägenhet i morgon. Inte så långt bort, i samma stad några hundra meter bort.... Det känns fantastiskt roligt, att det har gått bra, att han har jobb, att han har blivit en sån fin människa, att han klarar at...

Av Cina - 31 januari 2010 12:02

Sömn, drömmar och hur man sover är ett ämne som intresserar mig, kanske för att jag själv stundvis sover ganska dåligt....eller rättare sagt när jag sover så sover jag väldigt gott, men det är inte alltid jag sover när jag borde göra det...på natten....

Av Cina - 24 januari 2010 12:13

Januari är en tung, trist och tråkig månad. Kallt och mörkt Ekonomin i botten efter julens alla utgifter Snålt med godsaker och kalorier eftersom man måsta backa tillbaka till åtminstone status "november"... Men bara några dagar kvar och seda...

Ovido - Quiz & Flashcards