Direktlänk till inlägg 9 februari 2009

Förtvivlad mamma

Av Cina - 9 februari 2009 20:42

Min son är 19 år. Han har gått ut gymnasiet med bra betyg. Han söker jobb med ljus och lykta men arbetsgivarna orkar inte ens svara på hans ansökningar.


Under hela sin skoltid har han kämpat med sin dåliga självkänsla, han är sämst tycker han själv. Sämst i fotboll, hockey, på brudfronten, fulast etc.

Jag har alltid försökt att stärka honom och peppa honom, men sedan har han en mycket frånvarande pappa som alltid talat om för honom att han inte duger. - "Vafaen, kom igen nu, vilken jävla sopa du är" etc.


Nu hade han sökt ett jobb på en restaurang som skall öppna i staden, han var så glad eftersom han blev kallad till anställningsintervju....

Till samma jobb sökte en av hans kompisar, en av dom där som alltid varit bäst i fotboll, hockey, brudar, skolan.....

I dag kom beskedet - hans kompis fick jobbet och min son fick det inte...

Nu är han så ledsen....

-Mamma, hur kul tror du det är att alltid alltid vara sämst?

Gisssa om det gör ont i en mammas hjärta - och vad kan jag svara.

Att han inte var den dom sökte, att det kommer fler chanser....jo tjena..det finns ju inte ens jobb till vuxna med erfarenhet......


Arbetsgivarna orkar ju inte ens svara på hans ansökningar. Av alla 100-tals jobb han sökt så är det 2 st som svarat...Dom som inte svarat borde skämmas, förstår dom inte att dom sänker ungdomars självförtroende ännu mer, får ungdomarna att tro att dom är så j-la dåliga att dom inte ens är värda att besvara.


I min kommun finns ju ett projekt att försöka få utflyttade att flytta tillbaka, kommunen lägger ner en hel del pengar på det.....

Så jag sa till sonen att han får väl flytta och anmäla sig till det projektet så kanske kommunen hjälper honom med jobb....


Sonen själv säger att han får spela Nätpoker så att han kan försörja sig....

- Vad ska jag svara på det? Han måste ju ha inkomst på något sätt....


Suck!! Det var inte så här det skulle bli.....




 
 
grynet

grynet

10 februari 2009 07:32

Förstår att hjärtat värker. Jag är inte där än men jag bävar för "Efter gymnasiet-tiden"...

http://grynet,bloggagratis.se

 
lastbilstanten

lastbilstanten

13 februari 2009 11:36

Har en dotter med liknande problem. Finfina skolbetyg men dessvärre har hon haft det lite småknöligt med det sociala. Det blir lätt att såna "barn" nästan slutar söka jobb för dom är så rädda att få nej - igen. Inte söka = då slipper dom ju avslag i alla fall. Mitt tips är att be honom skriva ett kort och enkelt allmänt hållet ansökningsbrev för sommarjobb, och sen ta några dagar och gå runt till alla möjliga och omöjliga ställen och dela ut brevet personligen. Därefter ska han ringa själv och höra efter resultatet. Många ansökningar = många avslag, men större chans till napp. Dessutom tränar man på att snacka med folk i telefon! AF och annonser i tidningar kan man nästan glömma att få jobb från. Hoppas det löser sig!

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 18 mars 2010 20:28

** Sååå trött på denna vinter, kallt vareviga dag och i i dag ännu mer snö....man borde vara björn och gå i ide på vintern.   ** Endast 2 månader kvar till sand mellan tårna...då blir det husmoderssemester tillsammans med väninnorna E och L. Rhod...

Av Cina - 14 februari 2010 07:08

I dag är det en stor dag, (därav den tidiga uppstigningen trots söndag...) IKEA väntar på oss i dag   För er som bor söderut i landet och har IKEA-varuhus runt omkring er så är det ju inget speciellt, men för oss stackars Norrbottningar som ti...

Av Cina - 7 februari 2010 17:26

I dag packar vi. Sonen flyttar till egen lägenhet i morgon. Inte så långt bort, i samma stad några hundra meter bort.... Det känns fantastiskt roligt, att det har gått bra, att han har jobb, att han har blivit en sån fin människa, att han klarar at...

Av Cina - 31 januari 2010 12:02

Sömn, drömmar och hur man sover är ett ämne som intresserar mig, kanske för att jag själv stundvis sover ganska dåligt....eller rättare sagt när jag sover så sover jag väldigt gott, men det är inte alltid jag sover när jag borde göra det...på natten....

Av Cina - 24 januari 2010 12:13

Januari är en tung, trist och tråkig månad. Kallt och mörkt Ekonomin i botten efter julens alla utgifter Snålt med godsaker och kalorier eftersom man måsta backa tillbaka till åtminstone status "november"... Men bara några dagar kvar och seda...

Ovido - Quiz & Flashcards