Alla inlägg den 11 januari 2009

Av Cina - 11 januari 2009 11:25

I går kväll satt jag och slötittade på "Körslaget" och 2 av låtarna som framfördes fick mina tårar att rinna:

 Kom Hem och Gabriellas sång


"Kom hem" får mig att tänka på min älskade mamma och dom där sista dygnen när vi satt och väntade på att hon skulle få somna in.

Min mamma sjöng alltid, när jag var tonåring tyckte jag att hon var hur pinsam som helst med sitt nynnande...nu går jag själv och nynnar och sjunger hela tiden..:-)

Hur som helst så hade vi suttit där i ett par dygn, sett hur hon plågades och gråtit slut på alla tårar, syrran och pappa hade somnat och min systerdotter och jag turades om att sitta med mamma och hålla hennes hand....Det var lugnt och rofyllt..då kom jag på att jag skulle sjunga något för henne, och det enda jag kunde komma på var "Kom Hem" med Barbados, detta var år 2000 och den spelades rätt mycket på radio då....

Jag sjöng den för henne och efter en stund bytte vi plats jag och systerdotter och några minuter senare somnade mamma in för gott.

Borde kanske vara en djupare och vackrare sång som får mig att tänka på mamma???  Eller så inte - den kanske just då förmedlade precis det jag ville säga:

" Men om du stannar kvar och ger mig chasen,

så ska jag visa dig jag ber dig nu...

Kom Hem, vi börjar om igen,

 jag ger dig allt där ute är det så kallt......"


Den andra sången är Gabriellas Sång.....den får mig att tänka på mitt äktenskap, hur j-la nedtryckt jag var, jag var bara en liten skit och hur jag lyckades ta mig hur det destruktiva och hur jag i dag har lämnat det bakom mig, starkare och modigare:

"Jag har aldrig glömt vem jag var
Jag har bara låtit det sova
Kanske hade jag inget val
Bara viljan att finnas kvar
Jag vill leva lycklig för att jag är jag
Kunna vara stark och fri
Se hur natten går mot dag
Jag är här och mitt liv är bara mitt
Och den himmel jag trodde fanns
Ska jag hitta där nånstans......


Tänk hur mycket musik och texter påverkar en, hur man kan stärkas av orden...

När jag bestämde mig för att skiljas var det Scorpions " Wind of changing" som var min kampsång.....


I dag tycker jag att den vackraste texten är Lars Winnerbäcks " Om du lämnar mig nu..":

Jag kanske skulle leta upp nån yngre som en fjäder i hatten
Det skulle bli för tomt om ingen fanns där som värmde mig i natten
Men jag skulle aldrig ha tålamod nog att bli förstådd,

ingen känner mig så väl som du
Jag skulle fastna i min ensamhet igen om du lämnade mig nu.....


Den får mig att tänka på min kärlek till min älskade Sambo...


Bryan Adams " Everything I do, I do it for you" är min sång till min älskade son...



Ciao!



Ovido - Quiz & Flashcards